Saturday, June 06, 2009

Cerita dongeng

i have a story to tell u guys..
i got this story from mane tah dlm tv tu.
sila lah...


" pulau pandan jauh ke tengah
gunung daik bercabang tiga
tak perlulah anda nak bermadah²
hehe cakap aje la "


Crane & Kala Jengking

Pada suatu hari , kj ( kala jengking ) jalan nk pegi rumah macik dye.Then , tym na pegi umah macik dye , traffic jam gyle vavi.So , nak mengelakkan traffic jam , kj ikut la jln jauh , kne masuk hutan.Kj malas nk ikut hutan , sbb kt situ byk binatang buas.Kj pegi la ikut hutan.Tym tu da dekat nk sampai da umah macik dye , tp dye kne lintas sungai yg lebar dan luas atau besar la lebih kurang,Kj da la ta reti brenang sbb dye en KJ. KJ pon pning n lepak² kejap kt ctu.Pastu , tym kj tgh lepak , dye nampak Crane ( sejenis burung ape tah) tgh terbang².kj pom pggl la crane tu.


Kala J : Weyh crane , mai la sat kat aku.
Crane : Wut for..?
Kala J : Minta tolong jap boleyh..?
Crane : Ape dye..?
Kala J : Aku nk g umah macik aku kt seberang sungai tu..tp aku ta reti berenang..
Crane : So..?
Kala J : Ala..tolong la i..pleasee....u bawak i terbang ke seberang..
Crane : Ah..tamau ah..nnt kang kau sengat aku..
Kala J : Weyh..buat pe aku na sengat kau..nnt kang kau jatuh la dlm sungai..mati la kte nnt..
Crane : Zzzzz ( thinking )
Kala J : Boleh la eh..jom la syg..ringan je saye nih..
Crane : Baiklah..sy bwk anda..tp jgn la sengat sy..

Then , crane pon bwk la kj tu terbang.Kj tumpang atas crane.Dipendekkan cerita , on d way nk g seberang tu , tgh syok crane terbang nih..tetibe kj sengat crane tu..tetibe je kj nih..crane pon menyentap la en..tym dyorg tgh menjunam nk masuk dlm sungai tu..

Crane : Weyh kj , kau apehal..?ckp td tanak sengat..kau ni kj ke vavi..?
Kala J : crane..im so so sory..i didnt mean to hurt u..
Crane : Abes nape kau sengat aku..?
Kala J : It's my nature..


It's his nature..
It's her nature..
It's ur nature..
It's my nature..

paham tak cite nih..?
haha..
oint aku nk cite nih kerna pasal..


LUMRAH ALAM

sume org buat kesilapan en..
we're not perfect people..
ni pendapat aku je la en..
aku ta ske ble org ckp kt aku..
laki sume same je..
sumpah aku tak terasa..
tp aku laki en ta ske ah dgr camtu..
sbb aku ta pna berniat nk ckp girls sume same je even aku da kne mcm² from girls..
tayah la cite byk²..
ramai org kt dunia ni..
sume nye berbeza².
tade yg same pom..

the reasons y org ckp lakis/girls sume same je..
sbb diorg ta dpt terime kenyataan..
bile super ego + id maka terhasil la ego ( ni tak pasti la..lupe suda.. )
ego je tuh..
bile da sakit hati en tak dpt ape yg kte nk..( umum ye ni adik² )
bukan masenye lagi la untuk kamu..
tamau eh ckp mcm²..
seperti lakis/girls sume same la..
so parents korg n org² yg korg sanjung also Nabi Muhammad S.A.W tu pon same gak la eh mereka..?
selalunye diorg akan kalis..

" ayah/ibu i same la cam lakis/girls lain..tp tu dulu la.. "

tu dulu..
past..
past is past..
let bygone be bygone..
mat saleh ckp ah en..hee..
so..
ape yg korg kne tu dah lepas..
org tu same ngan lakis/girls yg lain tym tu da lepas da..
sume org buat salah en..
tu salah org tu yg lalu..
skang ni..
mane tau en..
people change..
begitu juga dengan perasaan..
masa je penentunya..
ade yg senang n ade yg susah tuk berubah..

back to the nature..
kamu~
da mmg org tu perangai mcm tu..
u must learn it , live it n love it la..
give him/her another change..
bukan senang nak buat org berubah..
n bukan senang nak org ikut acamne cara kte berfikir..
bila tiba waktunya..
org tu akan sedar n berubah sendiri..
communication is an important part..
discuss ye adik²..
hee..
it is his/her nature da camtu..
so deal wit it..
tamau eyh ckp² kutuk² n rendah² kan org..

taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaak elok..!!!

tak perlu eyh adik² untuk sume org tau..
dan bukan sume bende kte bley cite kt org en..
and tak sume bende kte patut tau..
akan tetapi..
bila masing² sudah merasakannya..
apa salahnya..
cakap je la..
bak kata Amy~
jgn ikutkan hati follow ur feelings..

hehew..
sesuatu yg indah pasti dirasai bersama..
I can feel you~

p/s :

Sume org ade pendirian sendiri
Pendirian juga berubah²
wawawa...



4 comments:

Maganda Si Intan said...

pendirian semua org mmg slalu berubah2. i ingat tu

Azhar Rakus ♥ said...

yes..
u mmg kne igt..
hehew..

Y&D said...

bak kate amy ea :PP
hurrmm,,
ye abg..
adq ingt ;))

Azhar Rakus ♥ said...

yela kot..
dye ckp kt u camtu en..
hee..
but..


dont forget to.

LISTEN TO YOUR HEART
BEFORE YOU TELL HIM/HER GOODBYE